4. Simbol dalam Tab

Hammer-On





Ia adalah yang paling biasa dalam tab iaitu h mewakili hammer-on , yang terletak dalam tab
Jadi, jika anda melihat 7 h9, anda akan menekan tali pada fret ke-7 dan memetik kemudian menekan (seakan menukul) pada fret ke-9(tali yang sama) tanpa memetik tali tali tersebut dengan pick.

Kadang-kadang, anda akan melihat ^ simbol digunakan hammer onke (contohnya 7 ^ 9)

Kadang-kadang, dalam tab gitar bercetak (seperti dalam buku-buku lembaran muzik atau majalah gitar), anda akan melihat garis lekuk  "Slur" (lihat di atas), dengan garis melengkung yang terdapat di atas not terdahulu seterusnya "ditukul"- pada nota selepasnya(lebih tinggi)

Pull-Off





Sama seperti hammer on, pull off secara umum digambarkan oleh huruf p dalam tab gitar.
Jadi, jika anda  melihat 9 p 7, anda memetik tali pada fret ke-9, kemudian tanpa memetik semula tali dengan menarik jari anda untuk mendedahkan nota di belakangnya iaitu pada fret ke-7. Kadang-kadang, anda akan melihat ^ simbol digunakan untuk pull off (contohnya 9 ^ 7).

Dalam tab gitar lebih  rasmi dan bercetak (seperti dalam buku-buku lembaran muzik atau majalah gitar), anda akan melihat pull off  ditulis sebagai "Slur" (lihat di atas), dengan garis melengkung yang terdapat di atas not  'terdahulu dan seterusnya ditarik kepada not seterusnya (lebih rendah).

Contoh Tutorial




<<<BACK                                                         NEXT>>>